Jälleen kerran aika
juoksee hirveää vauhtia! Meillä on enää kuukausi jäljellä täällä Dzikwa Trustin
leivissä; kaksi kolmasosaa toisesta työharjoittelustamme on jo paketissa. Ollaan
huomattu pohtivamme päivä päivältä enemmän sitä, mitä todella ollaan saatu
täällä aikaan ja mitä haluaisimme vielä näiden neljän viikon aikana saavuttaa.
Lähinnä pohdimme työtä, jota teemme mentoroitaviemme lapsien kanssa.
Näin sosiaalialan
opiskelijalle, työ täällä tuntuu välillä haastavalta erityisesti kulttuurien
välisten erojen vuoksi. Tässä kulttuurissa tunteiden näyttäminen, varsinkaan
negatiivisten, ei ole suotavaa etenkään lapsilla. Näin ollen lähes kaikkien
lasten voi huomata olevan aikamoisessa lukossa sisäisesti; kaikki on aina vaan
“fine fine”, ja aikuisten läsnä ollessa katsotaan alas sekä käyttäydytään
mahdollisimman neutraalisti, surun tunteita näyttämättä tai kenellekään niitä
jakamatta. Ilon ja onnen tunteita jaetaan paljon, mutta vaikeita tunteita
piilotellaan ja hävetään. Onneksi olemme saaneet myös onnistumisen kokemuksia
näinkin haastavan asian äärellä! Olemme tehneet lapsiemme kanssa tunnekartta
–harjoituksia. Tunnekartan pääidea on auttaa lapsia tunnistamaan erilaisia
tunteita ja puhua tilanteista, joissa he niitä elämässään kohtaavat. Pyrimme
auttamaan heitä ymmärtämään, että kaikenlaiset tunteet ja niiden näyttäminen on
okei ja luvallista. Harjoitus tehdään lapsen kanssa kahden kesken, jotta
luottamus saadaan rakennettua. Tämän harjoituksen jälkeen olemme saaneet kuulla
lapsilta rankkojakin asioita, joista he eivät välttämättä ole puhuneet kenenkään
kanssa koskaan aikaisemmin. Muun muassa surulliseksi lapset saa läheisten
ihmisten (usein vanhempien ja sisarusten) ennenaikaiset kuolemat ja vakavien
tautien, kuten HIV:n, sairastaminen. Koemme ammatillista onnistumista
luodessamme näille lapsille henkisesti turvallisen ympäristön, jossa he voivat
näistä asioista keskustella. Mielestämme lapset täällä tarvitsevat juuri tämän
kaltaista tukea ja kohtaamista aikuisten kanssa.
Olemme onnistuneet myös
lapsien englanninkielen taidon kasvattamisessa. Valitettavasti emme kaikkia
lähes 400 lasta tiedä nimeltä, mutta on aika mahtava fiilis kuulla jonkin
satunnaisen kotikäynnin ja haastattelun yhteydessä, että Dzikwa Centerillä
pidetyt extra lessonit ovat lapsen lempipuuhaa! Myös omilta mentoroitavilta
lapsiltamme on tullut sydäntä lämmittävää palautetta; lapset ovat kertoneet
meiltä oppimistaan opiskelutekniikoista sekä näyttäneet kanssamme tehtyjä
kirjoitelmia opettajilleen koulussa ja saaneet huiman määrän kehuja. Tämä
kasvattaa lasten motivaatiota opiskeluun, niin kuin toivottavasti myös
kanssamme käydyt keskustelut opiskelun tärkeydestä. Onnistumisten lisäksi
saamme välillä huomata olevamme totaalisessa jumissa jonkun lapsen kehityksen
kanssa. Tällöin yritämme entistä lujemmin löytää syitä lapsen huonoon koulumenestykseen,
ja niitähän on maltillisen työn tuloksena putkahdellutkin esiin. Esimerkkeinä
voidaan sanoa todella haastava lukihäiriö, ongelma näkemisessä, vakavat häiriöt
keskittymisessä ja hahmottamisessa sekä varsinkin vanhemmilla oppilailla koko
kodin ylläpitoon ja perheenjäsenistä huolehtimiseen kuluva aika. Olemme valitettavasti
saaneet kuulla myös huonoista opettajista, jotka vaikuttavat koko luokan
suoriutumiseen ja paineet jatko-opiskeluihin pääsemisestä kasaantuvat mielettömiksi.
Meidän on vaikea ymmärtää ja hyväksyä opettajien käyttämä väkivalta kurinpidon
välineenä.
Hyvin voimakas ja
tunteellinen side ollaan omiin lapsiimme tässä ajassa muodostettu. Täältä lähteminen
ei tule olemaan helppoa; ei meille eikä näille lapsille, joiden kanssa olemme
aikaamme viettäneet. Tärkeää meille tulevan kuukauden aikana onkin löytää lisää
asioita, joissa lapset tukea tarvitsevat, välittää tämä tieto eteenpäin ja
varmistaa, että avun saaminen jatkuu meidän lähdettyämme. Kolmessa kuukaudessa
ei ehkä muuteta maailmaa, mutta koemme vaikuttaneemme edes juuri näiden lasten
arkeen positiivisella tavalla. Ja erityisesti, nämä lapset ovat vaikuttaneet
meihin.
No comments:
Post a Comment